SÉTÁLÓ NAPRENDSZER

DUNAFERR Hetilap 2004/22. szám

A mindennapi életben megszokott dolog, hogy 100, vagy 500 kilométeres utakról beszélünk, ám ha például azt halljuk, hogy a Szaturnusz bolygó átlagos naptávolsága 1428 millió kilométer, (1,428 milliárd) akkor igencsak felkapjuk a fejünket. Már ez utóbbi szám is olyan elképesztő távolságot takar, amellyel az ember képzelete nehezen tud megbirkózni, de akkor hol van még mindez a fényévekben mért távolságokhoz képest? - és akkor még nem beszéltünk a ma ismert világegyetem határáról, ahonnét a 15 milliárd éves múltból érkeznek szemünkbe a fénysugarak - A Magyar Csillagászati Egyesület ismeretterjesztőit az a gondolat vezérelte, hogy "szűkebb hazánk", a Naprendszer égitestjei között tátongó űr jobban áttekinthetővé válik, ha mindent méretarányosan lekicsinyítenek, méghozzá a tízmilliárdod részére. A gondolatot tett követte, és a kis naprendszer 1991-ben megvalósult a budapesti planetáriumot körülölelő Népligetben. Az Egyesület Dunaújvárosi Csoportjának terveiben is régóta dédelgetett álom, egy mini Naprendszerhez hasonló szabadtéri kiállítás létrehozása és erre szebb helyszínt nem is választhatnánk, mint a városunk keleti peremén húzódó sétányokkal övezett magas Duna part. Tízmilliárdszoros kicsinyítéssel a Nap átmérője 1,39 millió kilométerről, 139 milliméteres labdává törpülne, és hosszú kutatás kellene ahhoz, hogy tőle 15 méterre rátaláljunk az 1,28 milliméteres mákszemmé zsugorodott Földre, ugyanakkor kilencedik bolygónkat a 0,28 milliméteres Plútót már 595 métere találnánk. A helyi sétáló naprendszer tábláinak és bolygó jeleinek művészi módon történő kivitelezésére, az engedély mellett főleg támogatásra lenne szükség és akkor városunk egyik idegenforgalmi ékességévé válna, ahol egy érdeklődő andalogva is többszörös fénysebességgel haladhatna. Kiterjedése a kórház mögötti szépkilátótól körülbelül 600 méter távolságig terjedne, így legtávolabbi bolygónk tábláját a Vígadó tér mögötti sétányon találnánk, mellette pedig egy újabb táblán az állna, hogy ebben a méretarányban a legközelebbi csillag (Proxima Centauri) 4200 kilométerre, a Kanári-szigetek távolságában lenne.