A CSILLAGÁSZAT NEMZETKÖZI ÉVE

DUNAFERR Hetilap 2008/46. szám

A csillagászati tudományok és a fizika terén, kiemelkedő programsorozatot ígér a jövő év a diákok számára, ugyanis 2009-ben lesz pontosan 400 éve, hogy Galileo Galilei az égboltra irányította sajátkészítésű - Galilei féle - távcsövét és közreadta korszakalkotó felfedezéseit. Mindez hatalmas lépésnek számít az asztronómia tudományában, ám arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy ugyancsak jövőre lesz 400 éve annak, hogy 1609-ben megjelent Johannes Kepler munkája, amelyben kidolgozta a bolygók mozgását ismertető két első törvényét. A Nemzetközi Csillagászati Unió (IAU), és több ország közbenjárására az ENSZ 2009-et a Csillagászat Nemzetközi Évének nyilvánította (International Year of Astronomy, IYA). A program szakmai megvalósításért a (IAU) felel és együttműködik az ESO-val, (European Organisation for Astronomical Research in the Southern Hemisphere).
Hazánk az elsők között jelentkezett erre a nagyszabású programsorozatra, amelynek célja a tanulók csillagászati-űrkutatási ismereteinek gyarapítása. Az általános iskolák alsó tagozatosai számára a "400 éves a távcső", a felső tagozatosoknak a "Kepler", a középiskolások számára a "Galilei" diákverseny indul, amelyek közül a napokban kerül kiírásra a Galilei Országos Csillagászati Diákvetélkedő. Menetrend: 1. forduló:  kiírás: 2008. november 17, beküldési határidő: 2008. december 1. 2. forduló: kiírás: 2009. január 5, beküldési határidő: 2009. január 19. 3. forduló: kiírás: 2009. február 16, beküldési határidő: 2009. március 2. Döntő:  2009. április 24-25., Kecskemét. Az érintett középiskolásoknak tehát érdemes sietni, ezért azt javaslom, hogy mielőbb keressék fel a Magyar Csillagászati Egyesület (MCSE) honlapját /www.mcse.hu/, amelynek első oldalán bő információt és számos internetes linket, elérhetőséget találhatnak. Természetes, hogy a MCSE dunaújvárosi csoportja is kapcsolódik a 2009. évi rendezvényekhez és számos alkalommal távcsöves bemutatóira várja a diákversenyek résztvevőit az érdeklődőkkel együtt. Kérésre szívesen adunk tájékoztatást a távcsövek kezelésével, szerkezetével, az asztrofotózással és más elméleti kérdéssel kapcsolatban.