AMATŐRCSILLAGÁSZOK TÁVCSŐVE II. rész

DUNAFERR Hetilap 2004/37. szám

Az előző cikkben ismertetettem a Newton típusú tükrös távcső lényegét, amelynek sok előnye mellett nagy hibája, hogy a főtükör közepét letakarja a segédtükör. Ez a központi kitakarásnak nevezett probléma azt eredményezi, hogy egy azonos méretű refraktorhoz képest (lencsés távcső) csökken a főtükör fénygyűjtő képessége és részletfelbontása. Egyes tükrös távcsövek hibája lehet a gömbi eltérés, (szférikus aberráció) ami abból ered, hogy az üvegkorongba csiszolt tükröző gömbfelület közepéről visszavert fénysugarak útja valamivel hosszabb a fókuszpontig, mint a tükör pereméről érkező sugaraké. Ezt a hibát, egy olyan gömbnél mélyebb parabola felület kialakításával javítják, ami biztosítja, hogy a tükör felszínéről visszavert képalkotó fénysugarak egyszerre érjék el fókuszpontot. A felsorolt hiányosságok ellenére, legtöbb amatőrcsillagász az észlelésre kiváló teleszkópokat választja, ugyanis nagyon drágák azok a lencsés távcsövek, (refraktor) amelyek teljesen mentesek a színi hibáktól. Az olcsóbb refraktorok gyenge üvegminőségű lencséin megtörő fénysugarak (fénytörés-refrakció) színi hibákat hoznak létre, és ezzel élvezhetetlenné teszik a távcsőben látott képet (kromatikus aberráció). Szakboltban történő távcsővásárlás előtt meg kell ismerkedni azok főbb adataival, mert a binokulárokkal vagy monokulárokkal (kisebb egycsövű távcső) szemben ezeket más paraméterek jellemzik. (Abban az esetben, ha a tisztelt olvasónak távcsővásárlással kapcsolatos kérdései vannak, keressék fel a Magyar Csillagászati Egyesület helyi csoportját péntekenként 16 órától, a MMK. 211. sz. termében.) A csillagászati távcsövek tubusain megtalálható egyik fő adat a milliméterben mért főtükör átmérő, (refraktoroknál az objektív átmérő) per azok fókusztávolsága. Például az érdeklődők által bemutatóinkon gyakran látott egyik gyári műszer a Soligor típusú teleszkóp, amelynek tubusán többek között megtalálható, a 110/920-s felirat.