ELTÛNT A SZATURNUSZ GYÛRÛJE

DUNAFERR Hetilap 2009/40. szám

Az ókorban öt szabad szemmel látható bolygót ismertek, amelyek közül a Szaturnusz volt a legtávolabbi Planéta. Távcsõ híján, e feltûnõ bolygó ékességét (gyûrûjét) akkor még nem ismerhették, ennek ellenére – többi bolygótársával együtt – nagy jelentõsége volt az emberek életében (a Rómaiak a vetés és vetõmag istenének tartották, míg a görög mitológiában Titánnal és Kronosszal azonosították). A Jupiter után következõ második óriásbolygónk paraméterei is elképesztõek: Naptól mért legnagyobb távolsága, 1,429,400,000 km és e lapult gázgömb 120,536 km-es egyenlítõi átmérõjével szemben, a sarki átmérõ, 108,728 km (ez a különbség, a planéta 10 óra, 14 perces tengelyforgási idejének a következménye. A Szaturnusz gyûrûit elõször Galilei figyelte meg 1610-ben (csaknem 400 éve), ám kezdetleges optikával rendelkezõ, kis távcsöveivel még nem tudta pontosan azonosítani a bolygó szerkezetét. A Szaturnusz gyûrûjét három, egymáshoz nagyon közel keringõ bolygóból álló rendszernek vélte, melyek közül a középsõ mintegy háromszor akkora, mint a két szélsõ égitest.  Galilei pár évvel késõbb ismét észlelte ezt a bolygót, amikor Földünk éppen áthaladt a gyûrûk síkján és akkor nem látta a két "kísérõ" égitestet. Galilei elkeseredésében akkor egy õsi mítoszt idézett: "Vajon a Szaturnusz lenyelhette gyermekeit?" Kereken negyven év múlva már jobb minõségû távcsövek készültek és 1655-ben egy holland csillagász, C. Huygens pontosan leírta a gyûrûk szerkezetét: „A gyûrûk különálló részecskékbõl épülnek fel, amelyek mind önállóan keringenek a bolygó körül a Kepler törvényeknek megfelelõen, ezért a gyûrûrendszer külsõ része a leglassabban, míg a belsõ része a leggyorsabban mozog.” Huygens ugyanekkor fedezte fel a bolygó legnagyobb holdját, ami a mitológiából a Titán nevet kapta.
ELTÛNT A SZATURNUSZ GYÛRÛJE
2009 tavaszán amatõr távcsövekkel is megcsodálhattuk a gyûrûs bolygót, ám májustól már egyre vékonyabb lett gyûrûje, ami a nyár végére már úgy tûnt, mintha korongját tûvel szúrták volna át. A hetek egyre múltak, mialatt a gyûrû hosszú idõre eltûnt a szemünk elõl és szept. 04-én 15:45-kor pontosan az élével fordult felénk. Az élérõl látszó, 30-100 méter vastagságú gyûrû, a nagy földi teleszkópok számára is láthatatlanná vált és csak az ûrtávcsõvel és ûrszondákkal volt elérhetõ. (A Szaturnuszt elõször 1977-ben a Voyager-1 és Voyager-2. örökítette meg, majd 1979-ben a Pioner 11, és végül 2005-ben a Cassini ûrszonda Szaturnusz körüli pályára állt és a magán hordozott  Huygens leszállóegységet a Titánra bocsátotta). Az élérõl látható gyûrû fontos a csillagászok számára, mivel ilyenkor van esély (a fényes bolygókorong kitakarásával) az elhalványodó külsõ gyûrûkben rejtõzködõ kisebb holdak felfedezésére, melyek máskor elvesznek a ragyogó fényû gyûrûkben. A jelenség a Szaturnusz és Földünk égi helyzetében rejlik. A gyûrûsbolygó egyenlítõje – gyûrûvel együtt – kereken 27 fokkal dõl saját pályasíkjához képest, ami a Föld pályasíkjával (Ekliptika) 2,49 fokot zár be. Amikor a gyûrûsbolygó pályasíkja közel jár az Ekliptikához, akkor Földrõl nézve pont élérõl látható a gyûrû. Ez a különös helyzet, a Szaturnusz 29,46 földi évig tartó keringése során két alkalommal, 15,75 és 13,75 évenként következik be, és e két idõpont között egy-egy gyûrûátfordulásnak lehetünk tanúi. A gyûrûátfordulások során egyre fokozódó, majd csökkenõ rálátással szemlélhetjük a Szaturnusz és gyûrûjének hol az északi, hol pedig a déli területét. 2010-re már kissé nõ a gyûrûre való rálátás, amely 2016-ban éri el maximumát és Földünkkel 2025-ben haladunk át ismét a gyûrûk síkján.