MARSKUTATÓK FELELŐSSÉGE

DUNAFERR Hetilap 2005/31. szám

A 2005. Júliusi hírek szerint, az orosz kormány tízéves űrprogramjában komoly anyagi erőket vet be, egy hat fő befogadására alkalmas űrsikló megvalósítására. A Discovery űrrepülőhöz hasonló, hatüléses Kliper terve 2004-ben már bemutatóra került, ami a kiöregedett – harmincnyolc éves – Szojuz űrhajó kiváltására készül. Az űrsikló üzembe helyezésének elsődleges célja, a Nemzetközi Űrállomás (ISS) elérése lesz, majd a későbbiekben ennek a fedélzetén szeretnének eljutni a Holdra, végül pedig a Marsra. Terveik a bajkonuri kilövőbázis modernizálásáról is szólnak, ami összeforr egy új űr-navigációs rendszer kialakításával. A NASA ugyancsak egy biztonságos és nagy hatótávolságú űrjármű kifejlesztésén dolgozik, ami első lépcsőben az ISS elérése hivatott, míg a 2015-2020 közötti terveik már a Hold és a Mars-utazást irányozzák elő. Laboratóriumi kísérletek során egy új kérdés is felvetődött, ami nagy felelősséget ró Földünk Mars-kutatóira. Kiderült, hogy a vörös bolygóra küldött szondák többségét nem sterilizálták megfelelően, - hő vagy radioaktív sugárzás segítségével - így az űrjárművek akár élő földi mikrobákat is szállíthattak magukkal. Eddig a kutatók úgy tudták, hogy Mars ritka légkörén át, a földinél háromszor erősebb UV sugárzás bombázza a felszínt, amellyel megegyező dózis nálunk másodpercek alatt végzett a vizsgált mikrobákkal. Egy új kutatás, olyan nagy ellenálló képességgel rendelkező baktériumfajra derített fényt, amelyek egyedei az erős marsi UV sugárzás ellenére, akár órákon át is életben maradhatnak, sőt folyékony víz vagy jég jelenlétében, még szaporodhatnak is. A NASA Kennedy Űrközpontjának tudósa szerint a kísérlet eredményei a következő Mars-küldetésekre is hatással lehetnek. - Ha egy életlen tárgyat (szonda) nem tudtak csíramentessé tenni, akkor a mars-utazókat vajon hogy fogják? - Felfedezték, hogy az élőlények DNS és klorofill-lenyomatai akkor is észlelhetők, ha azok már régen elpusztultak, ezért az élet jelei után kutató Mars-szondákat is be kell programozni, az élő organizmusok és az elpusztult mikrobák jeleinek felismerésére.