ÚJRA INDUL A DISCOVERY ŰRSIKLÓ II. rész


DUNAFERR Hetilap 2005/17. szám

A Columbia űrrepülőgép katasztrófája után több mint két évvel, ismét indulnak a NASA (Amerikai Űrhajózási Hivatal) űrrepülőgépei. Terv szerint a már kilövőálláson várakozó Discovery űrrepülőgép május 15-én startol és első útja a Nemzetközi Űrállomáshoz ISS (International Space Station) vezet. Amennyiben az űrsikló 15-i startja műszaki hiba, vagy időjárási problémák miatt meghiúsul, úgy várni kell az ISS eléréséhez alkalmas július 12. és július 31. közötti újabb „kilövési ablak”, indításra mindenben megfelelő napjáig. Az ISS elérését követően az asztronauták feladata az űrsikló részletes átvizsgálása lesz, hogy elkerüljék a Columbia és utasainak sorsát. A személyzetet kiképezték a hővédő-pajzs sérüléseinek javítására, ám ha a hibát nem képesek elhárítani, akkor meg kell várniuk a Földről induló mentő űrrepülőgépet. A Discovery fellövésével egy időben kilövőállásra kerül a hasonlóan biztonságossá tett Atlantis űrsikló arra az esetre, hogy mint mentőűrhajó négyfős személyzettel útnak indulhasson. A NASA programjában ez a mentési lehetőség újdonújdonságnak számít, amibe csupán az a probléma, hogy az ISS tartalékait csak 3 főre tervezték és a Discovery hét fős legénységével 11 szűkös napot kellene átvészelniük az Atlantis megérkezéséig. Reméljük erre nem kerül sor, és miután az űrállomáshoz kapcsolódott űrsikló hővédő-pajzsát épnek találják, az ISS felváltott személyzetével visszaindulnak a Földre. Mielőtt elérnék bolygónk légkörét a legénységnek el kell végeznie egy – a Földön már begyakorolt – különös technológiai munkát. A földkörüli pályán haladva ez nem is olyan egyszerű feladat, mivel a gép 15 méteres csuklósgémű darujának végére „rögzített” űrhajósnak, még a géptörzs és a szárnyak alatti hővédő-pajzs elemeket is meg kell vizsgálni, és sérülés estén kicserélni. Ehhez jelentős mennyiségű hővédő-pajzs idomot kell magukkal szállítani, ami újabb hely és startoláskor üzemanyag problémát jelent. A Discovery sikeres landolását néhány tesztrepülés követi, majd a NASA tovább folytatja a Nemzetközi Űrállomás építését.


Képek a Dicoveryről a 2005-ös első indulás előtt.

     

          



Romhányi Attila