ÚJRA INDUL A DISCOVERY ŰRSIKLÓ I. rész


DUNAFERR Hetilap 2005/16. szám

A 2003. február elsején hét űrhajóssal a fedélzetén felrobbant Columbia űrrepülőgép katasztrófája a másodi nagy törés volt az emberes amerikai űrhajózásban és már több mint két éve, hogy hangárban állnak a NASA (Amerikai Űrhajózási Hivatal) űrrepülőgépei. Amíg 2004 nyarán nyilvánosság elé kerültek a katasztrófa okai, addig a biztonsági szakemberek végig elemezték a tragédiát kiváltó veszélyforrásokat, és jelentős biztonsági átalakításokat vezettek be az űrrepülőgépeken.Hajtómű vizsgálat - Köztudott, hogy a Columbia startja közben, a központi üzemanyagtartályról levált 50x40x16 centiméteres, 1,2 kg súlyú hővédő-pajzs darab lyukat ütött a gép bal oldali szárnyán, és a beáramlott forró gáz szétégette annak tartószerkezetét - . Mivel kilövés alatt az 549.407 literes központi üzemanyagtartályban mínusz 183 fokon kell tartani a folyékony oxigént, ezért a NASA mérnökei okulva a végzetes hibából, most sokkal erősebben rögzítették a kilövésre váró gépek tartályainak szigetelőhab elemeit. A szénszálas szigetelőhab darabokat röntgensugár detektorokkal vizsgálták, ami kimutatta az egyes idomok láthatatlan repedéseit és üregeit, és ahol a tartály oldható kötéssel csatlakozik az űrsiklóhoz, (lábak) ott fűtőszálak látják el majd a hab feladatát. Hamarosan újraindulnak az űrflotta biztonsági szempontból megfelelően felkészített gépei és az első két kilövést nappal fogják végrehajtani, amelynek minden mozzanatát érzékelőkkel, filmfelvételekkel és műholdakkal ellenőriznek. Elsőként a május 12. és június 3-a közötti "kilövési ablakra" váró Discovery űrrepülőgépet szállították kilövőállásba, és a legfrissebb hírek szerint május 15-én fog startolni. Programja szerint a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS) fog kapcsolódni, hogy felváltsa annak személyzetét, amely feladatot 2003 elejétől az orosz Soyouz, míg a tartalék anyagok szállítását a Progress teherűrhajók végezték.


Képek a Dicoveryről a 2005-ös első indulás előtt.

          

     



Romhányi Attila