AMATŐRCSILLAGÁSZOK TÁVCSŐVE I. rész

DUNAFERR Hetilap 2004/36. szám
Jelenségek: 2004. 09. 03-10-ig

A csillagászat iránt komolyabban érdeklődők közül sokan már tapasztaltabbak és a 20-30 ezer forintért kapható gyenge minőségű csillagászati távcsövek helyett komolyabb műszerekhez szeretnének hozzájutni. Távcsővétel előtt, először is el kell döntenünk, hogy lencsés távcsövet (refraktor) vagy tükrös távcsövet (reflektor) szeretnének-e vásárolni, mert ez anyagiakban egyáltalán nem mindegy. A két műszer közötti jelentős árkülönbség abból ered, hogy például egy lencsés távcső objektívjének 2-3 lencsetagját a színi hiba elkerülése miatt, más-más törésmutatójú üvegfajtából kell készíteni, (korona és flint üveg) ugyanakkor a lencsék mindkét oldalát meg kell munkálni. Ezzel szemben a reflektorok főtükrének üveganyaga, csak egyik oldalán hordozza a pontosan belecsiszolt parabola felületet, a tükrözés fokozására rágőzölögtetett alumínium réteggel együtt. Gyakorlatilag egy príma 10 centiméter átmérőjű lencsés távcső áráért, már egy 20-30 centiméter átmérőjű teleszkópot is beszerezhetünk, és ez jóval többet is tud, mint az előbbi lencsés műszer. Az 1700-s években élt nagy tudós, Isaac Newton a gravitáció atyja, feltalálta és elkészítette a tükrös távcsövek kisméretű ősét. Az általa készített távcsőtükrök még fémből készültek, amelyek hőtágulása sokkal nagyobb volt, mint az üvegé, fény visszaverő képessége pedig sokkal gyengébb. A fenti okok miatt rövidesen az üvegé lett a főszerep, amelynek felülete nem oxidálódik és megmunkálása is könnyebb. Az amatőrcsillagászok legkedvesebb, legolcsóbb tükrös műszerei ma is Newton nevét hirdetik. A Newton távcső tubusának égboltra néző vége nyitott, míg a túlsó végére szerelt alap, hordozza a tükörtartóra erősített főtükröt. A végtelenből érkező fénysugarakat a főtükör visszareflektálja a tubus nyitott vége felé, de mielőtt az összetartó sugárkúp egyesülne a fókuszpontban, egy 45 fokos segéd tükör (vagy derékszögű prizma) 90 fokban eltéríti a tubus oldalára szerelt okulárlencsék elé.