CSILLAGÁSZATI TÁVCSÖVEK KEZDŐKNEK II. rész

DUNAFERR hetilap 2004/34. szám
Jelenségek: 2004. 08. 19-27-ig

Az előző számban említett Hama és Soligor típusú csillagászati távcsövek kis érintésre is megrezzenő állványainak cseréjéről már írtam, most pedig nézzük a második, legsúlyosabb hibát és annak kijavítását. A munkát nagy tisztaság mellett, az objektív távcsőtubusból történő óvatos kiszerelésével kell kezdenünk, mialatt kerüljük a kapkodást, mert egy rossz mozdulattal tönkretehetünk mindent. Távcsövünket tartsuk a szerelés kezdetén vízszintesen, mert a rögzítő gyűrű kicsavarását követően kieshet az objektív! A kiemelésre kerülő első optikai elemet ujjainkkal a pereménél fogjuk, és a kifelé néző oldalával tegyük puha ruhára, majd sorrendben erre helyezzük a lencsetagok közötti távtartókat és magukat a lencséket. Tevékenységünk közben jegyezzük meg az elemek sorrendjét, de még jobb, ha lerajzoljuk őket! Ezután a távcsőtubus másik végéről kell leszerelni a fogasléces okulár kihuzatot, majd az üres tubusba tekintve azt tapasztaljuk, hogy annak belseje feketén tükröződik. Ez lenne a legsúlyosabb hibaforrás, ugyanis a belső tubusfal csillogása miatt, a műszerrel eddig látott kép kontraszt szegény, és életlen volt. Mivel a távcsőtubus műanyagból készült, így elegendő, ha annak belső falát egy vastagabb rúdra tekert durva csiszolóvászonnal addig dörzsöljük, amíg az mattá nem válik. Munkavégzés közben fokozottan ügyeljünk arra, hogy csak az objektív és az okulárkihuzat közötti csőfalat érje a csiszolás! A kész tubus portalanítása, folyóvízzel történő öblítése és száradása után következhet az összeszerelés, majd jöhet a távcső kipróbálása. Várhatóan sokat javul majd a képélesség, amit koraeste, a nyugati égalján még megfigyelhető Jupiter bolygóval ellenőrizhetünk. E hó 20-án nyugaton, az esti szürkületben megfigyelhetjük a 4,5 napos növekvő holdsarlót és tőle délre egy fényes csillagot, ami nem más, mint a Szűz csillagkép Spica nevű főcsillaga (Szpíka). E fehéren ragyogó égitest 275 fényévről küldi felénk fénysugarait, és ha a Nap távolságába kerülne, akkor a mi csillagunknál 2300 szer több fényt árasztana felénk.